Van metalen halffabricaat tot hoogwaardig wiel. Hoe wordt het gedaan, en door wie?
Het creëren van een lichtmetalen velg is een fascinerend proces dat verschillende stappen omvat. Het begint allemaal met het metalen halffabricaat, een massief blok van aluminium. Dit halffabricaat wordt verhit in een oven tot meer dan 800 graden Celsius totdat het aluminium smelt. Dit smeltproces is cruciaal en vormt de basis om het lichte en zeer duurzame materiaal en zijn unieke eigenschappen te waarborgen. De exacte verhouding van het gebruikte lichtmetaal voor de DEZENT velgen definieert, is een van de best bewaarde geheimen.
Zodra het aluminium gesmolten is, wordt het in mallen geperst, om de structuur van de velg te creëren. Tijdens het gietproces wordt de mal op een specifieke temperatuur gehouden om een homogene structuur te waarborgen.
Dit wordt uitgevoerd door de productieassistenten op locatie in de gieterij. Zij zorgen voor het smeltproces, het transport van het vloeibare aluminium naar de gietmachines en het constant vullen ervan.
Handwerk is essentieel
Na het gieten wordt de eerste gedetailleerde verwerking van de zogenaamde 'pre-vorm' uitgevoerd om overtollig materiaal te verwijderen. Hierbij worden geavanceerde machines en technologieën, evenals goed oud handwerk, gebruikt om absolute precisie te waarborgen. Het oppervlak wordt gladgestreken en gecontroleerd op onregelmatigheden. Vervolgens zijn er nog drie stappen nodig. Dit wordt uitgevoerd door de productieassistenten van de röntgen-, mechanische verwerkings- en polijstafdelingen. Constante kwaliteitscontrole is een van de grootste streefdoelen van iedere afdelingen.
Elf stappen naar de verf
Na een interne reis naar de verfafdeling worden de aluminium velgen in 11 stappen, gereinigd, gezuiverd en vervolgens gecoat in een apart poedercircuit waar alles 100% wordt hergebruikt. Zuivering in oppervlaktetechnologie verwijst naar een proces waarbij een beschermende laag op metaal wordt gecreëerd, waardoor corrosie van het basismateriaal wordt voorkomen.
Na het reinigingsproces worden de velgen vrijgemaakt van stof en andere deeltjes door een krachtige stofzuiger en voorbereid op het echte verfproces. In de zogenaamde verfoven wordt een eerste verflaag, de primerlaag, in poedervorm gesmolten op de aluminium velg. Dit kleuringsproces wordt toegepast op materialen die geen kleuren en verf kunnen opnemen. Door de velg langzaam te verwarmen, combineert de originele kleur zich met de primerlaag om een extra sterke bescherming te vormen. Met een transparante afdichting wordt de derde verflaag, de eerste barrière tegen invloeden van buitenaf, gecreëerd. Dit proces wordt uitgevoerd door de assistenten van de poedercoatingproductie en van de verfcoatingproductie.
Alles TÜV-gekeurd?
Computerberekeningen en mechanische simulaties zijn slechts één kant van de medaille - via TÜV als onafhankelijke testorganisatie voert DEZENT ook uitgebreide rijtests uit. Alleen velgen die voldoen aan strenge normen worden goedgekeurd en klaargemaakt voor verzending.
Met arendsogen en veel routine worden alle individuele DEZENT WHEELS geïnspecteerd en voorbereid op de laatste stap van de productie - verpakking - en vrijgegeven. Dit wordt uitgevoerd door de productiemedewerkers bij de eindinspectie- en verpakkingsstations. Pas wanneer alles netjes is verpakt, worden de aluminium wielen in dozen naar een volledig geautomatiseerd magazijn gebracht, maar dat is een verhaal voor een andere keer.
Het creëren van een aluminium velg is dus een zeer technologisch en nauwkeurig proces dat een zorgvuldige aanpak vereist. Van het smelten van het aluminium halffabricaat tot de uiteindelijke kwaliteitscontrole doorloopt elke velg vele verschillende stadia om te voldoen aan de hoogste normen en aan de eisen op het gebied van veiligheid, prestaties en uitstraling.
Om een idee te krijgen hoe dit technologische wonder eruitziet op uw voertuig, kunt u snel en eenvoudig onze 3D DEZENT velgen collectie verkennen.